PPS a transakčná daň

PPS a transakčná daň.

Aj pre PPS Group platí, že ak sa každý Slovák na štátnom dlhu podieľa na úrovni 14 000 eur, tak PPSka, ktorá zamestnáva priamo alebo nepriamo priemerne približne 1 000 ľudí, má zároveň určitým spôsobom „akýsi“ sprostredkovaný dlh vo výške 14 000 000 eur. Ide o dlh, ktorý majú jej zamestnanci a ľudia pôsobiaci v PPS voči štátnemu dlhu Slovenska, ktorý je približne v celkovej výške 76 miliárd. Iste, takto chápaný a definovaný dlh nie je v očiach jednotlivého zamestnanca považovaný za dlh, ktorý on bezprostredne vytvoril a teda zaň aj zodpovedá – inými slovami, má ho zaplatiť. Ale v podstate ho bude musieť zaplatiť tak, či onak, aj keď si to ani neuvedomí. A ešte väčšou kuriozitou je, že garantom takéhoto dlhu je svojim spôsobom aj PPS Group.

Chcem tým povedať, že aj výkonnosť podnikania PPS vie prispieť k tomu, aby sa takýto dlh znižoval. A opačne – ak sa PPS nebude dariť (a teda aj iným výrobným podnikom), tak nebude odkiaľ splácať takýto verejný dlh. Profesionálny systém riadenia dlhu je kľúčový pre zabezpečenie dlhodobej platobnej schopnosti krajiny. Podobne to platí aj pre PPS, ktorá tiež potrebuje interne a odborne riadiť a vyhodnocovať svoj dlh. Tak ako PPS musí správne zladiť príjmy a výdavky, nastaviť investície a stanoviť vízie a stratégie svojho rastu, tak takéto ciele, vízie a stratégie musia mať aj štátne inštitúcie. Napríklad komplexný verejný odpočet agentúry, ktorá má na starosti štátny dlh (ARDAL), sa od roku 2017 nezverejňoval. Tu môžem iba súhlasiť so správou, ktorú predniesol predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Ľubomír Andrassy, kde okrem iného skonštatoval, že Slovensko potrebuje vypracovať aj odpočet stratégie riadenia štátneho dlhu. Verejné financie Slovenska a ich dlhodobá udržateľnosť je jednou z najhorších v Európskej únii (Debt Sustainability Monitor 2024).

Šetriť a konsolidovať treba nielen na úrovni štátu, ale aj na úrovni mnohých podnikov. Pritom aj PPS-ka, podobne ako národné hospodárstvo Slovenska, musí sledovať dôchodkový vek svojich zamestnancov, ich starnutie, dôchodkový systém poznačený štedrosťou odborárov a iné ich „veľkorysosti“ v zamestnaneckom systéme, ale najmä svoj hospodársky rast. Iba dobre fungujúce podnikové hospodárstvo a teda dobre fungujúci podnik dokáže pokryť náklady a rôzne „nadvýdavky“ (nečakané štátne dane, odvody a iné poplatky), ktoré sa od neho žiadajú a očakávajú, aby spätne mohlo Slovensko úspešne konsolidovať svoje verejné financie. A teda vyššie dane, odvody a iné poplatky, ktoré má platiť predovšetkým podnikateľská sféra, aby prispela ku konsolidácii, musia byť sprevádzané aj opatreniami, ktoré zlepšia ich podnikateľské prostredie. Ani transakčná daň nemôže a nemala by byť vnímaná iba ako „osamotená“ figurína, ale musí byť analyzovaná v komplexe celkového ekonomického prostredia.

Na transakčnú daň sú rôzne názory. A to aj u nás v PPS, či už na úrovni predstavenstva, manažmentu alebo na iných platformách riadenia. Môj osobný názor je, že je to jeden z možných a asi aj veľmi efektívny nástroj znižovania štátneho dlhu, ktorý vie riešiť súčasnú situáciu v národnom hospodárstve. A toto tvrdenie hovorím, aj keď viem, že PPS-ku to bude s najväčšou pravdepodobnosťou v tomto roku stáť cca 150 000 eur. Sumu odvedenú ako transakčnú daň je nutné navyše vyrobiť a zarobiť, a to napriek tomu, že PPS-ka je firma s otvorenou ekonomikou a teda takmer vyše 95 % výroby ide na export. Pritom predmetný vývoz pre rôzne nadnárodné firmy sa častokrát ďalej reexportuje, a to aj do USA, ktoré na väčšinu finálnych výrobkov uvalili zvýšené clá.

 Takže ak rok 2024 bol nie práve jednoduchý pre ekonomiku PPS Group, tak tento rok 2025 vie byť ešte zložitejší (striktne z pohľadu PPS ide najmä o stagnáciu v Nemecku a obmedzený dopyt v eurozóne). Takže transakčná daň pre spoločnosť ako je PPS Group naozaj nie je vítaným predjedlom na servírovanom business obede. Táto daň je však z pohľadu podnikateľa technicky nenáročná na manažovanie a oslobodzuje podnikateľa od zložitých administratívnych postupov. Je jednoduchá a prispieva ku konsolidácii štátnych financií a keby som bol ministrom financií, neviem, či by som vymyslel niečo lepšie. Má určité technické chyby, ale to sa dá doladiť.

Chýba mi však, aby s touto transakčnou daňou boli spojené aj opatrenia na zlepšenie podnikateľského prostredia. Dá sa napríklad uvažovať o flexikonte (kurzarbeit), podobnom ako je v Nemecku, ktoré by platilo aj na situácie, ak podnikateľ stratí svoje zákazky, a to mimo svojho pričinenia a táto strata je spôsobená nezávislými a nepredvídateľnými vplyvmi – ako je napríklad výpadok exportu. Potom by napríklad štát preplatil 60 % mzdy a zamestnávateľ 20 %. Definícia vonkajšieho prostredia pre flexikonto by teda mohla zahŕňať aj Trumpove clá na tovar z Európy a na predmetný reexport. Zavedenie ciel zo strany USA môže viesť až k recesii a to nie len slovenskej ekonomiky.

Minulý rok PPS Group musela súťažiť a zároveň obstáť v takejto súťaži s viacerými svetovými firmami, ktoré mali možnosť využiť takúto „lokálnu“ podporu na svojich trhoch. Áno, v určitom slova zmysle išlo o neférovú súťaž. Aj v súčasnosti sa bude musieť PPS Group vysporiadať s kombináciou recesie a vysokých Trumpových ciel.
Pre podnikateľa je však maximálne dôležité to, aké má možnosti ohľadne financovania variabilného kapitálu, a teda pracovnej sily. Ide najmä o rôzne príplatky pre prácu v noci, v sobotu, nedeľu či počas sviatkov. Tu by bolo potrebné umožniť podnikateľovi viacej flexibility. Zároveň, zamestnávateľ by mal mať väčšie možnosti ukončiť pracovný pomer, či už okamžite alebo inak, za porušenie pracovnej disciplíny. Zákonník práce by bolo potrebné upraviť aj z pohľadu podnikateľa a nielen nekonečnej ochrany zamestnanca. Rôzne príplatky – či už na obedy, rekreácie, športy atď. – by sa mali zrušiť. Ide o pomerne širokú oblasť vzťahu práce a zamestnávateľa, kde sú rezervy na šetrenie. A šetrenie vnímam aj ako vytvorenie prostredia, kde zamestnávateľovi sa umožní robiť to, čo vie najlepšie – riadiť nielen hmotné aktíva a rozhodovať o nich, ale aj pracovnú silu a mať väčšiu možnosť ju manažovať, kontrolovať a rozhodovať o nej. Takisto treba opätovne prehodnotiť možnosti odborárov a ich právomoci v podnikateľskej sfére. Iste, politicky nič príjemné.

Zlepšenie podnikateľského prostredia by malo byť sprevádzané aj ďalšími konsolidačnými opatreniami, ako napríklad úspora na úrovni štátnej správy (najmä zrušenie rôznych výskumných inštitúcií, agentúr a iných rôznych akože nezávislých úradov pôsobiacich pri ministerstvách a iných orgánoch štátnej správy). Zároveň umožniť nadštandardné platy pre top odborníkov, ktorí budú pôsobiť v rámci ministerstiev a ich práca v zásade dokáže suplovať výkony týchto kvázi nezávislých úradov. Veľká časť peňazí by sa dala tiež ušetriť aj v prehodnotení viacerých sociálnych dávok, ďalším ponížením štátnych sviatkov a pod. Opäť politicky nič príjemné.

Takže transakčnú daň ÁNO, ale musí byť súčasťou nového podnikateľského prostredia.

JUDr. Daniel Futej
predseda predstavenstva
PPS Group, a.s.