Tlak na ceny a environmentálne predpisy ako výzva pre európsky priemysel špeciálnych zváracích konštrukcií

Tlak na ceny a environmentálne predpisy ako výzva pre európsky priemysel špeciálnych zváracích konštrukcií.

Čo charakterizuje rok 2024 v segmente špeciálnych zváracích konštrukcií a kompletných celkov, ako sú rámy a výložníky? Inými slovami, aký bol tento rok v sektore „off-highway vehicles“, teda na trhu s rýpadlami, exkavátormi, nakladačmi, buldozérmi, sypačmi a inými mechanizmami pre stavby, bane, či ťažobný priemysel? Pre lepšiu predstavu, ročne tento sektor vygerenruje globálne tržby na úrovni približne 15 miliárd dolárov (Zdroj: maximizemarketsearch.com)

Sme svedkami toho, že nielen tradičný automobilový priemysel, ale aj segment mimo neho, ktorý zjednodušene nazývame „off-highway vehicles“ čelí enormnému tlaku na znižovanie nákladov, predovšetkým prostredníctvom znižovania cien jednotlivých komponentov. To vytvára výrazný tlak na celý dodávateľský a subdodávateľský reťazec. Aj keď sa v minulosti kríza komponentového trhu prejavila, sektor „off-highway vehicles“ dokázal nenápadne zvýšiť ceny, nie formálne úpravou cenníkov, ale obmedzením zliav a nedostatočnými výrobnými kapacitami na európskom trhu, čím sa výsledná cena produktov zvýšila. Teda, aj keď sa vyrábalo menej nakladačov, buldozérov či drvičov kameňa, vždy sa našiel spôsob, ako zvýšiť zisky.

Dnes však čínska konkurencia, plánované obmedzenia spaľovacích motorov, elektromobilita a znižovanie uhlíkovej stopy vedú k zvýšenému cenovému tlaku zo strany európskych výrobcov na dodávateľské reťazce. Dodávatelia v oblasti „off-highway vehicles“ musia prijať nový štandard, v rámci ktorého OEM (Original Equipment Manufacturers) hľadajú ďalších dodávateľov v Ázii. Toto rozhodnutie prichádza aj za cenu zvýšených politických, logistických a ďalších iných rizík.

Fakty ukazujú, že v konečnom dôsledku sú náklady na komponenty „off-highway vehicles“ v Ázii (najmä v Indii) o približne tridsať percent nižšie ako v Európe, pričom v prípade Číny môžu byť dokonca nižšie až o štyridsať percent. Menšie oceľové rámy a konštrukcie do hmotnosti piatich ton sa tak dajú efektívne dopraviť do Európy aj z Ázie, pričom prebiehajú neustále technologické inovácie na zlepšenie efektivity samotnej prepravy – či už pri výrobe rámov, alebo prepravných procesoch. 

Čo však spôsobuje tento výrazný rozdiel v cenách subdodávateľských reťazcov medzi Áziou a Európou? Jedným z dôvodov sú nové interné predpisy európskych OEM, ktoré kladú dôraz na riešenie uhlíkovej stopy a udržateľné životné prostredie, pričom klimatické kritériá sú rozhodujúce aj pri poskytovaní úverov a hodnotení rizík. Dokonca aj Európska centrálna banka je pripravená sankcionovať európske banky, ak nedodržia požiadavky na dohľad nad klimatickými otázkami. 

Okrem klimatických aspektov sa významne zvyšujú tzv. skryté administratívne náklady na reporting, čo odčerpáva zdroje, ktoré by inak mohli byť použité na technické a technologické inovácie, zvyšujúce produktivitu. Namiesto toho sú financie presmerované na internú legislatívu a byrokratickú agendu. Tlak na ceny zo strany európskych OEM voči európskym dodávateľom tak stále rastie, pričom argumentujú neustálym rozvojom a zlepšovaním. 

Tento prístup však platí výlučne pre európskych dodávateľov, zatiaľ čo ázijskí môžu pokračovať bez dôsledného dodržiavania environmentálnych, bezpečnostných či hygienických noriem. Takto sa zabezpečuje hospodársky rast – avšak nie v Európe, ale v Ázii.
Klimatická kríza predstavuje nepochybne jednu z najväčších výziev súčasnosti, ale jej riešenie by nemalo viesť k sebadeštrukcii európskeho priemyslu.

JUDr. Daniel Futej
predseda predstavenstva
PPS Group, a.s.